DENKEN IN KUNST | omgekeerd denken
Leer jij als kunstenaar ook al omgekeerd te denken?
Rechtlijnig denken is namelijk vaak veel lastiger. We beginnen even algemeen:
De meeste mensen jagen succes na door te vragen:
“Hoe zorg ik er voor dan ik zeker ga winnen?”
Maar omgekeerd denken draait deze vraag om naar de volgende:
“Wat zou een garantie zijn voor mislukking?”
Charlie Munger (Amerikaanse zakenman, belegger en jurist, die vooral bekend was als de rechterhand en vaste zakenpartner van Warren Buffett ) zei het het beste:
“Vertel me waar ik ga sterven, dan ga ik daar niet heen.”
Omgekeerd denken geeft een verrassende aanpak
Dat is de aanpak en die heeft een aantal verrassende kanten. De Stoïcijnen kenden het principe al en noemden het "Premeditatio Malorum." Letterlijk betekent deze Latijnse term 'het vooraf overdenken van slechte dingen.' Ze begonnen met zich alles voor te stellen en in te beelden wat er maar mis kon gaan: Falen, verlies, vernedering. Waarom ze dit deden? Om zich optimaal voor te bereiden en die problemen juist te vermijden.
Elon Musk als voorbeeld voor deze manier van denken
Elon Musk doet vandaag nog hetzelfde. Bij het bouwen van zijn ruimtevaartproject SpaceX vroeg hij niet: “Hoe maak ik een perfecte raket?” Nee, hij vroeg: “Waarom exploderen de meeste raketten?” En bouwde vervolgens om die fouten heen en leverde een hele nieuwe generatie raketten. Daarna herhaalde hij dezelfde aanpak bij Tesla, X en Neuralink.
Het succes van Elon Musk kwam niet allen door zijn briljante geest. Het succes kwam voor een groot deel door domheid te vermijden. Dat klinkt heel eenvoudig. En het werkt nog ook.
Waarom dit zo goed werkt?
Er is een belangrijke reden in ons denken waarom het werkt. Mensen zijn beter in het benoemen, opsporen en voorkomen van zaken die ze als bedreiging of probleem ervaren dan in het voorspellen van successen. Ze zien kortweg vaak meer problemen dan mogelijkheden en successen.
Het maakt je besluitvaardiger
Maar omgekeerd denken haalt de emotie weg en dwingt tot helderheid in je denkproces. Het verandert je angst in een te volgen strategie die voorkomt dat die angst waarheid gaat worden. Je wordt er besluitvaardiger door en het helpt je daardoor sneller en slimmer te kiezen.
Vervang je problematische vragen:
Dus de volgende keer dat je vastzit in een moeilijke beslissing, vraag je dan niet wanhopig af hoe je moet gaan slagen. Maar je vervangt dit door een andere vraag, namelijk “Hoe kan ik hier gegarandeerd mee falen?” En als dat pad naar falen eenmaal helemaal duidelijk is, vermijd je dat pad volledig. En deze aanpak kan natuurlijk ook heel nuttig zijn voor kunstenaars.
Het praktische gebruik door de kunstenaar:
Zit je als kunstenaar ook met de veelvoorkomende vraag: "Hoe kan ik ooit leven van mijn kunstproductie?" dan keer je dat om naar een interessante vraag: "Hoe zorg ik dat ik gegarandeerd nooit iets aan mijn kunst ga verdienen." En dat levert vrijwel altijd een interessant lijstje ideeën op waar je wél iets mee kunt:
"Hoe zorg je dat je gegarandeerd nooit iets aan je kunst gaat verdienen?" Hier komt een set voorbeelden hoe je voorkomen kunt dat je ook maar ergens geld aan verdient:
Laat nooit je werk aan iemand zien.
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik mijn werk zo zichtbaar mogelijk maken voor de juiste mensen?"
Geen prijzen communiceren of je schuldig voelen om geld te vragen
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik mijn prijzen helder, professioneel en zonder excuses communiceren?"
Wacht altijd passief af tot iemand jou ontdekt
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik zelf actief voor kansen en klanten zorgen?"
Maak elke week iets anders zodat niemand weet waar je nu eigenlijk voor staat
→ Omgekeerde vraag
"Hoe ontwikkel ik een herkenbare stijl of thematische lijn?"
Nooit investeren in marketing, want "goede kunst verkoopt zichzelf."
→ Omgekeerde vraag
"Welke minimale marketingroutines kan ik opzetten die echt werken voor kunstenaars?"
Bouw geen netwerk op want echte kunstenaars netwerken niet omdat ze dat niet nodig hebben
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe bouw ik een warm netwerk dat mij het nodige nieuwe werk, opdrachten en zichtbaarheid oplevert?"
Waardeer je eigen werk onder: Geef het gratis weg, geef altijd korting en houd jezelf zo klein mogelijk
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik mijn werk professioneel waarderen en daar achter staan?"
Zorg nooit voor structuur of ritme in je artistieke productie. Zorg alleen dat je iets maakt als je muze voorbij komt
→ Omgekeerde vraag: Welke productieroutine ondersteunt mijn creativiteit én mijn inkomen?
Doe vooral alles zelf en gebruik geen systemen
→ Omgekeerde vraag:
"Welke simpele systemen of tools besparen me tijd en verhogen mijn professionele uitstraling?"
Negeer je financiële realiteit totaal
→ Omgekeerde vraag: Hoe kan ik mijn inkomstenbronnen zó ontwerpen dat ik een voorspelbare cashflow heb?
Zie verkopen vooral als iets vies, commercieels of onechts dat niet bij echte kunstenaars hoort
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik verkopen zien als een vorm van matching: Hoe kan ik mijn werk bij de juiste mensen krijgen?"
Betrek je publiek nooit bij je werk en aan het delen van je verhaal doe je natuurlijk ook niets
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe kan ik mijn verhaal inzetten om verbinding en vertrouwen op te bouwen?"
Leer niet van succes of falen, maar blijf altijd hopen dat “het ooit vanzelf wel goed komt.”
→ Omgekeerde vraag:
"Hoe installeer ik een leer-, analyse- en verbeterroutine voor mijn kunstpraktijk?"
Denk alleen in losse originele kunstwerken, niet in een businessmodel en al helemaal niet in van je werk afgeleide randproducten
→ Omgekeerde vraag:
"Welk businessmodel past het beste bij mij en mijn kunst—prints, merchandise, originele werken, opdrachten, workshops, abonnementen, boeken, handleidingen?"
Stel jezelf geen enkel ander doel behalve ‘nog meer maken’
→ Omgekeerde vraag:
"Welke concrete doelen leiden tot zichtbaarheid, verkoop en groei?"
Ga vooral alles zelf uitzoeken
→ Omgekeerde vraag:
"Haal een wereld aan kennis en inspiratie uit groepen als KunstPortaal Actief"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten