Zoeken in deze blog

zaterdag 1 november 2025

Ben je bang dat de "anderen" jouw werk raar of verkeerd vinden?

DENKEN IN KUNST | De angst voor de mening van anderen bestaat meestal alleen in ons hoofd


Ben je bang dat de "anderen" jouw werk raar of verkeerd vinden? 


Ontdek dat je vaak geen echt publiek vreest, maar een denkbeeldige jury. Ontmasker die stemmen  en vind je creatieve vrijheid terug.


In het kort:

  • De angst voor wat "anderen" denken is vaak geen angst voor de mening van die mensen, maar voor een denkbeeldige, innerlijke jury die je zelf hebt opgebouwd uit aannames en herinneringen.

  • Creatieve vrijheid begint wanneer je die collectieve opinie in je hoofd ondervraagt en beseft dat je je laat leiden door iets wat niet concreet of werkelijk is.

  • Door de mist van vage sociale angsten te doorbreken, ontstaat er ruimte voor eerlijk, experimenteel en diep persoonlijk werk dat nieuwe visies mogelijk maakt.


De onzichtbare jury in je hoofd

Wanneer je merkt dat je je zorgen maakt over wat anderen van je zullen denken, is het goed mogelijk dat je eigenlijk niet bang bent voor een specifiek persoon. Je bent niet echt bang voor wat je moeder, je collega of zelfs je grootste criticus zal zeggen. Nee, wat je vreest is iets dat veel vager en ongrijpbaarder is: De collectieve mening in je hoofd.

Deze denkbeeldige jury bestaat uit flarden van stemmen die je hebt opgepikt in je leven — verwachtingen van de maatschappij, subtiele blikken van vreemden, oude opmerkingen van leraren, of normen die je jezelf hebt opgelegd. En het verraderlijke is: Deze jury bestaat niet echt. Het is een mentale constructie van jezelf.


Geen gezicht, geen naam, alleen druk

Vraag jezelf eens af: Als je écht bang bent voor de mening van "anderen," kun je dan precies benoemen wie dat dan is? Vaak niet. Zodra je een concreet persoon in gedachten neemt, merk je dat je bezorgdheid afneemt. Want zodra een mening een gezicht krijgt, wordt het ook menselijk. Het krijgt nuance.

De kracht van deze vage collectieve angst komt juist voort uit haar vaagheid. Ze is als mist: Ongrijpbaar, maar toch belemmerend. Je kunt er niet omheen denken, maar ook niet in gesprek mee gaan. Daarom lijkt ze zo machtig.


Hoe deze angst creativiteit saboteert

Voor mensen die nieuwe visies willen ontwikkelen — kunstenaars, denkers, schrijvers — is deze interne angst verlammend. Juist omdat het creatieve werk vaak voortkomt uit iets kwetsbaars en persoonlijks, is de angst voor afwijzing of onbegrip een constante metgezel.

Maar hier zit de paradox: De stemmen in je hoofd vertegenwoordigen zelden echte mensen. Je bent bang voor iets wat je zelf hebt opgebouwd. Een schaduwleger van de meest uiteenlopende projecties. En zolang je dat leger serieus neemt, houd je jezelf gevangen. Puur in een stuk zelfcensuur.


Waarom deze angst zo diep zit

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om afwijzing te vermijden. In de oertijd betekende afwijzing uit de groep mogelijk de dood. Vandaag betekent het misschien alleen een kritische blik op Instagram of een afwijzing van een subsidie, maar je lichaam en geest reageren nog steeds alsof je in gevaar bent.

Bovendien leren we vanaf jonge leeftijd dat het belangrijk is om "erbij te horen" en "niet anders te zijn." Die lessen blijven onbewust actief, ook als we volwassen zijn en zeggen dat we "ons niks aantrekken van wat anderen denken." In werkelijkheid zit die angst vaak dieper dan we willen toegeven.


Ontmasker de collectieve opinie

De bevrijding begint wanneer je deze collectieve opinie in je hoofd ondervraagt. Stel je de vraag: Wie precies denk ik dat dit niet goed zal vinden? Noem een naam. Vraag je af wat die persoon werkelijk zou zeggen. Je zult merken dat de angst dan al begint te krimpen.

En zelfs als je een reëel persoon kunt noemen — wat dan nog? Hun mening is misschien waardevol, maar uiteindelijk niet bepalend. Iemand zal je werk altijd raar, slecht of overbodig vinden. Maar anderen zullen erdoor geraakt worden, juist omdat het persoonlijk en authentiek is.


Vrijheid ontstaat door confrontatie

Door de denkbeeldige meningen onder ogen te zien, ontstaat ruimte. Ruimte voor eerlijkheid. Voor kwetsbaarheid. Voor experiment. En juist in die ruimte ontstaan de nieuwe visies waar veel kunstenaars, denkers en vernieuwers naar op zoek zijn.

Vrijheid is niet het ontbreken van angst, maar het vermogen om die angst niet je kompas te laten zijn. Dat leer je door keer op keer de verleiding te weerstaan om jezelf in te tomen vanwege onzichtbare oordelen. Je groeit als maker wanneer je leert handelen ondanks die stemmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten